Sika ja kana sulavat kroaattien suussa (HK 19.8.2005)
Sianliha ja kana maistuvat kroatialaisille. Markinatutkimuslaitos GfK:n kyselytutkimuksen perusteella vain 16 % kroatialaisista syö kalaa ainakin kerran viikossa. Kysely tehtiin vuoden 2005 maaliskuussa tuhannelle yli 15-vuotiaalle kansalaiselle.
Tavallisimmin kroaatit syövät vähintään kolme ateriaa päivässä. Peräti viisi ateriaa maistuu joka seitsemännelle aikuiselle. Sen sijaan joka neljäs kansalainen nauttii arkipäivisin kaksi ateriaa.
Tutkimus osoittaa, että työpäivinä lämpimän ateria syö lounaaksi 87 prosenttia ja viikonloppuisin 93 prosenttia kyselyyn osallistuneista. Joka kolmas syö lämpimän ruoan päivälliseksi arkisin ja lähes yhtä moni myös viikonloppuisin.
Ainakin suomalaisittain voitaisiin pitää huolestuttavina tietoja, joiden mukaan 37 % yli 15-vuotiaista ei syö lainkaan aamiaista työpäivinä, ja kahdeksasosa ei syö aamiaiseksi yhtään mitään.
Vajaa kymmenesosa kroatilaisista ei juo koskaan maitoa. Enemmän kuin joka kolmas juo viinä, kolmasosa olutta ja 15 prosenttia naukkailee väkeviä ainakin kerran viikossa. Kahvia juo 4-6 kertaa viikossa 84 % vastanneista.
Kroatialaisten mukaan ruoan pitää maistua hyvälle ja sen pitää olla turvallista. Geneettisesti muunneltua ruokaa pitää haitallisena tai arveluttavana lähes kolme neljästä vastaajasta.